Vážený pane generální řediteli,
dovolujeme si, obrátit na Vás tímto dopisem ve věci velmi těžce srozumitelných pravidel pro strojvedoucí v souvislosti s provozem zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic.
Cílem tohoto dopisu je náš apel k přepracování pravidel SŽ pro provoz vlaků se zabezpečovačem ETCS tak, aby byla pro strojvedoucí snadno pochopitelná, srozumitelná a zapamatovatelná.
V současné době totiž pravidla pro strojvedoucí k provozu zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic upravují celkem tři zásadní dokumenty. Je to předpis SŽ Z8 díl IV, SŽ PPD-1/2022 a SŽ PPD-01/2024.
V součtu mají tato pravidla přes 180 stran. Podstatnější je však fakt, že ustanovení jednoho z dokumentů vždy doplňuje, upravuje či přímo zcela mění ustanovení pravidel obsažených v dokumentu jiném. Tento stav je z našeho hlediska naprosto neakceptovatelný a vytváří těžce srozumitelnou změť vzájemně si odporujících pravidel.
Při získávání rutinních návyků při jízdě pod dohledem zabezpečovače ETCS je enormně složité se v těchto pravidlech a jejich vzájemných výjimkách dobře orientovat a správně je pochopit. V této souvislosti zmiňujeme například PPD 1/2024, které nahrazuje PPD 6/2022, kdy však novým vydáním a přejmenování došlo ke zdvojnásobení počtu stran těchto pravidel.
Velmi negativně vnímáme také časté změny pravidel, které jsou pro nás rovněž stěží akceptovatelné. V současné době enormní kadence změn těchto pravidel ze strany Správy železnic činí tato ještě méně pochopitelná a srozumitelná. Důležité v této věci je rovněž to, aby pravidla byla měněna v co nejmenší možné míře, změny jasně argumentovány a jasně označovány. Jako příklad lze uvést PPD 1/2022 který za dobu pouhých dvou let doznal již dvanácti změn, kdy nezřídka jsou období mezi jednotlivými změnami i méně než dva měsíce!
Jsme přesvědčeni že taková forma předpisové činnosti je v přímém rozporu s apelem ministra dopravy Martina Kupky na jasné, přehledné a srozumitelné předpisy pro strojvedoucí, na což ministr dopravy zřetelně apeloval při zveřejnění výsledků dotazníkového průzkumu mezi strojvedoucími, který Ministerstvo dopravy a Drážní úřad České republiky zveřejnily již 5. 9. 2022.
Jako zcela nevhodné vnímáme také dělení tratí na tratě s dodatečnými provozními opatřeními a tratě bez dodatečných provozních opatření. Velmi, velmi komplikovaným a složitým způsobem jsou strojvedoucím bourány rutinní návyky pro bezpečnou jízdu, kdy v jednom případě říkáte strojvedoucímu, aby jel podle návěstidel, i když mu systém ETCS ukazuje něco jiného a v opačném případě chceme po strojvedoucím aby jednal podle systému ETCS, ačkoliv návěstidla na trati předávají jinou informaci. Toto je dle našeho názoru bezpečnostní problém, a jeho jediným řešením je urychlený přechod na pouze jediný systém předávání informací strojvedoucímu tak, aby strojvedoucí pouze podle jedněch informací mohl bezpečně vést svůj vlak.
Samotná obsluha vlakového zabezpečovače ETCS během jízdy vlaků pod jeho dohledem je poměrně jednoduchá, téměř až intuitivní. Avšak právě přehršel pravidel a předpisů k ETCS ze strany Správy železnic a jejich enormně časté změny dělají obsluhu vlakového zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic zcela zbytečně komplikovanou a málo srozumitelnou.
Závěrem považujeme za důležité explicitně zmínit, že se v žádném případě nestavíme proti provozu systému ETCS. Naopak v plném rozsahu vítáme jeho široké zavádění do provozu na tuzemské železnici.
Vážený pane řediteli, rádi bychom požádali o Vaši invenci v této věci, která bude mít za cíl výrazné zjednodušení, zpřehlednění a ucelení pravidel pro provoz systému ETCS tak, aby byly pro strojvedoucí co nejvíce pochopitelné a srozumitelné. Jsme přesvědčení, že pokud Vy ze své pozice budete aktivně vyžadovat zjednodušení a zpřehlednění pravidel, zcela neoddiskutovatelně toto povede k dalšímu zvýšení úrovně bezpečnostní provozu tuzemské železnice.
Jsme připraveni k jakékoliv formě debaty nad naším společným cílem, kterým by mělo být zjednodušení a zpřehlednění pravidel pro provoz vlaků se zabezpečovačem ETCS.
S pozdravem
Antonín Sehnal
Odpověď generálního ředitele: