Aktuality

Text dopisu adresovaný generálnímu řediteli:

Vážený pane generální řediteli,

dovolujeme si, obrátit na Vás tímto dopisem ve věci velmi těžce srozumitelných pravidel pro strojvedoucí v souvislosti s provozem zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic.

Cílem tohoto dopisu je náš apel k přepracování pravidel SŽ pro provoz vlaků se zabezpečovačem ETCS tak, aby byla pro strojvedoucí snadno pochopitelná, srozumitelná a zapamatovatelná.

V současné době totiž pravidla pro strojvedoucí k provozu zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic upravují celkem tři zásadní dokumenty. Je to předpis SŽ Z8 díl IV, SŽ PPD-1/2022 a SŽ PPD-01/2024.
V součtu mají tato pravidla přes 180 stran. Podstatnější je však fakt, že ustanovení jednoho z dokumentů vždy doplňuje, upravuje či přímo zcela mění ustanovení pravidel obsažených v dokumentu jiném. Tento stav je z našeho hlediska naprosto neakceptovatelný a vytváří těžce srozumitelnou změť vzájemně si odporujících pravidel.

Při získávání rutinních návyků při jízdě pod dohledem zabezpečovače ETCS je enormně složité se v těchto pravidlech a jejich vzájemných výjimkách dobře orientovat a správně je pochopit. V této souvislosti zmiňujeme například PPD 1/2024, které nahrazuje PPD 6/2022, kdy však novým vydáním a přejmenování došlo ke zdvojnásobení počtu stran těchto pravidel.

Velmi negativně vnímáme také časté změny pravidel, které jsou pro nás rovněž stěží akceptovatelné. V současné době enormní kadence změn těchto pravidel ze strany Správy železnic činí tato ještě méně pochopitelná a srozumitelná. Důležité v této věci je rovněž to, aby pravidla byla měněna v co nejmenší možné míře, změny jasně argumentovány a jasně označovány. Jako příklad lze uvést PPD 1/2022 který za dobu pouhých dvou let doznal již dvanácti změn, kdy nezřídka jsou období mezi jednotlivými změnami i méně než dva měsíce!

Jsme přesvědčeni že taková forma předpisové činnosti je v přímém rozporu s apelem ministra dopravy Martina Kupky na jasné, přehledné a srozumitelné předpisy pro strojvedoucí, na což ministr dopravy zřetelně apeloval při zveřejnění výsledků dotazníkového průzkumu mezi strojvedoucími, který Ministerstvo dopravy a Drážní úřad České republiky zveřejnily již 5. 9. 2022.

Jako zcela nevhodné vnímáme také dělení tratí na tratě s dodatečnými provozními opatřeními a tratě bez dodatečných provozních opatření. Velmi, velmi komplikovaným a složitým způsobem jsou strojvedoucím bourány rutinní návyky pro bezpečnou jízdu, kdy v jednom případě říkáte strojvedoucímu, aby jel podle návěstidel, i když mu systém ETCS ukazuje něco jiného a v opačném případě chceme po strojvedoucím aby jednal podle systému ETCS, ačkoliv návěstidla na trati předávají jinou informaci. Toto je dle našeho názoru bezpečnostní problém, a jeho jediným řešením je urychlený přechod na pouze jediný systém předávání informací strojvedoucímu tak, aby strojvedoucí pouze podle jedněch informací mohl bezpečně vést svůj vlak.

Samotná obsluha vlakového zabezpečovače ETCS během jízdy vlaků pod jeho dohledem je poměrně jednoduchá, téměř až intuitivní. Avšak právě přehršel pravidel a předpisů k ETCS ze strany Správy železnic a jejich enormně časté změny dělají obsluhu vlakového zabezpečovače ETCS na tratích Správy železnic zcela zbytečně komplikovanou a málo srozumitelnou.

Závěrem považujeme za důležité explicitně zmínit, že se v žádném případě nestavíme proti provozu systému ETCS. Naopak v plném rozsahu vítáme jeho široké zavádění do provozu na tuzemské železnici.

Vážený pane řediteli, rádi bychom požádali o Vaši invenci v této věci, která bude mít za cíl výrazné zjednodušení, zpřehlednění a ucelení pravidel pro provoz systému ETCS tak, aby byly pro strojvedoucí co nejvíce pochopitelné a srozumitelné. Jsme přesvědčení, že pokud Vy ze své pozice budete aktivně vyžadovat zjednodušení a zpřehlednění pravidel, zcela neoddiskutovatelně toto povede k dalšímu zvýšení úrovně bezpečnostní provozu tuzemské železnice.

Jsme připraveni k jakékoliv formě debaty nad naším společným cílem, kterým by mělo být zjednodušení a zpřehlednění pravidel pro provoz vlaků se zabezpečovačem ETCS.

S pozdravem
Antonín Sehnal


Odpověď generálního ředitele:

 

Vážený pane předsedo,

obdržel jsem Váš e-mail s předmětem „ETCS a složitost jeho pravidel".

V úvodu e-mailu upozorňujete na velmi těžce srozumitelná pravidla a apelujete na jejich přepracování tak, aby byla pro strojvedoucí snadno pochopitelná, srozumitelná a zapamatovatelná. Poukazujete rovněž na existenci tří zásadních dokumentů,
a jmenujete předpis SŽ Z8 díl IV (prozatímní), dále Pokyn provozovatele dráhy 1/2024 a Pokyn provozovatele dráhy 1/2022.

Cílem Správy železnic je minimalizace rozsahu předpisové základny a tím i její zjednodušení, toto však má své limity, které jsou markantní zejména v případě zavádění tak rozsáhlé změny, jakou je implementace systému ETCS.

Původní záměr (prezentovaný již od roku 2021) byl vytvořit pro tratě vybavené systémem ETCS samostatný předpis (tím měl být předpis SŽ D1 ČÁST DRUHÁ Dopravní  a návěstní předpis pro tratě vybavené evropským vlakovým zabezpečovačem). Tento předpis měl být vydaný a účinný od 1. 1. 2025. Počátkem roku 2023 však došlo k přehodnocení tohoto záměru a bylo rozhodnuto o vydání jednoho společného předpisu SŽ D1 Dopravní a návěstní předpis, stále s uvažovaným datem účinnosti od 1. 1. 2025. Považuji za důležité uvést, že na jeho tvorbě se podílí skupina složená ze zástupců Správy železnic, a významné slovo v rámci této skupiny mají kromě zástupců dopravců též zástupci profesních sdružení zastupujících strojvedoucí (FSČR, CSČR, OSŽ). Na podzim roku 2023 zástupci skupiny požádali o odložení účinnosti nového předpisu SŽ D1. Důvodem byl větší rozsah nutných změn právě s ohledem na zavádění systému ETCS a sjednocení postupů i pro tratě bez ETCS.

Bylo tedy dohodnuto posunutí účinnosti, zároveň však bylo nutné pokrýt situaci, kdy již na nemalé části železniční sítě je systém ETCS zaveden. Z uvedeného důvodu bylo nutno vydat Vámi zmiňovaný PPD 1/2024.

K samotným dokumentům:

 

Předpis Z8 díl IV – momentálně v procesu novelizace z důvodu odstranění nežádoucího stavu možného nesouladu s PPD 1/2024.

 

PPD 1/2024 – dokument, který zanikne okamžikem účinnosti nového předpisu SŽ D1 Dopravní a návěstní předpis (jeho účinnost je v tuto chvíli předpokládána od 14. 12. 2025). Vámi uváděné informace k PPD 1/2024 jsou však poněkud neobjektivní, dovolím si je tedy upřesnit. Došlo sice k nárůstu počtu stran v PPD 1/2024 oproti nahrazovanému PPD 6/2022 (již zrušený), tato skutečnost však má následující důvody:

  • došlo k doplnění aplikační varianty ETCS STOP, která doposud nebyla předpisově řešena, 
  • došlo k doplnění situací, především poruchových a nestandartních, které předchozím pokynem SŽ PPD-6/2022 nebyly řešeny, protože nebyly v době vzniku PPD 6/2022 známy, např.: 

o    uvolnění zadního námezníku bez zastavení vlaku,

o    jízda vlaku v ETCS oddílech,

o    vypnutí traťové části ETCS,

o    poruchy ETCS a GSM-R,

o    předpokládané výluky,

  • došlo ke zpřesnění situací, u kterých Správa železnic zjistila při kontrolní činnosti časté závady u strojvedoucích nebo zaměstnanců řízení provozu z důvodu nejasné předpisové základny,
  • došlo k upřesnění postupu při přechodu mobilní části ETCS do módu Nedovolené projetí (TR) na žádost zástupců Federace strojvůdců. 

PPD 1/2022 – jedná se o dokument dočasného charakteru řešící podmínky ověřovacích provozů, výhledově zanikne bez náhrady. U tohoto dokumentu reklamujete (stejně jako v obecné rovině) častou změnu, když uvádíte během dvou let 12 změn tohoto dokumentu.

I zde Vaše tvrzení upřesním: uvedený pokyn byl jednou novelizován a aktuálně třináctkrát změněn:

  • ve 4 případech (novelizace a změny č. 5, 12 a 13) došlo ke zjednodušení podmínek pro jízdu s aktivním ETCS na žádost dopravců, v případě poslední (13.) změny došlo k doplnění podmínek pro jízdy v úseku s ETCS STOP,
  • ostatních 10 změn (změny č. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 a 11) se týkalo pouze doplnění nově spouštěných úseků nebo převádění úseků do ověřovacího provozu bez dodatečných provozních opatření.

Důvodem četných změn jsou tak zejména skutečnosti uvedené ve druhé odrážce, tedy doplňování nových úseků (do přílohy A) nebo změna varianty ověřovacího provozu (převod mezi přílohami A a B).

Právě vydávání častých změn PPD 1/2022 je důsledkem co nejrychlejšího přechodu na provoz bez dodatečných provozních opatření, což (jak je možno číst v další části Vašeho e-mailu) je naopak Vámi požadováno (jeden typ provozu v širokém rozsahu).

V dalším textu vzpomínáte též apel ministra dopravy na jasné, přehledné a srozumitelné předpisy pro strojvedoucí. Věřte, že Správa železnic vyvíjí maximální úsilí pro zjednodušení provozních předpisů, momentálně se připravuje novelizace předpisu SŽ Z8 díl IV a jak již bylo zmíněno výše, je dokončován předpis SŽ D1. Jak probíhá zjednodušování předpisů na straně dopravců nám není známo.

Celý proces zavádění systému ETCS je po všech stránkách velmi náročný a vyžaduje maximální spolupráci všech zúčastněných stran, tedy včetně strojvedoucích. Právě proto, aby byl přechod na jediný systém předávání informací strojvedoucímu co nejrychlejší,
a přitom bezpečný, jsou vydávány změny PPD 1/2022. Není možné spustit systém ETCS bez ověřovací fáze, tedy bez tzv. dodatečných provozních opatření, ale snahou Správy železnic je vždy tuto dobu minimalizovat a přecházet na provoz bez těchto opatření.

Pokud ve svém podnětu zmiňujete složitost provozních předpisů, je nutno vnímat skutečnost, že systém ETCS je implementován na síti s konvenčními návěstidly, a je tedy nezbytné ošetřit velké množství rozporů mezi ETCS a konvenčním systémem navěštění, které mohou nastat. Jediným řešením je přizpůsobení infrastruktury pro ETCS a nahrazení konvenčních návěstidel stop značkami. Přechod na stav bez konvenčních návěstidel přinese zásadní zjednodušení provozních předpisů, ani takový stav však nebude na celé síti zaveden v jediném okamžiku.

Skupina, která pracuje na přípravě předpisu SŽ D1 Dopravní a návěstní předpis, a která rovněž pracovala na tvorbě PPD 1/2024, ve své činnosti musí vždy pečlivě vážit mezi dvěma základními principy:

  • mít jednotná pravidla na síti konvenční i ETCS, a tedy jednotné pro strojvedoucí
    i zaměstnance řízení provozu (což však mnohdy znamená odklon od pravidel zažitých, a to i na tratích s konvenčním systémem, a tedy hlubší změnu) nebo,
  • připustit existenci odchylných pravidel na různých typech sítě (konvenční, ETCS, nebo dokonce odchylná pravidla pro různé úrovně ETCS).

Domníváme se, že správnou cestou je snaha o maximální možné nastavení shodných pravidel.

V závěru vyzýváte k jakékoliv formě debaty nad společným cílem, kterým by mělo být zjednodušení a zpřehlednění pravidel pro provoz vlaků.

K tomu mohu uvést, že Vámi uváděné dokumenty vznikly nebo byly upravovány za účasti zástupců Správy železnic a již zmíněných zástupců dopravců, stejně jako za aktivní spolupráce zástupců strojvedoucích z odborových organizací FSČR, OSŽ a CSČR. Jak probíhá vnitřní komunikace u dopravců a odborových organizací nám není známo a ani do ní nemáme právo, jakkoliv vstupovat.

Ve všech případech se jedná o kompromis dosažený intenzivním a aktivním jednáním zástupců uvedených stran, za což velmi děkujeme.

Pokud máte zájem na diskusi či debatě, oslovte tedy především Vaše kolegy ve vedení FSČR s tím, že máte zájem se podílet na činnosti pracovní skupiny, a tedy na formulaci pravidel, případně kontaktujte přímo ředitele O11 Správy železnic Ing. Plachého.

S pozdravem

Bc. Jiří Svoboda, MBA